(Scroll down for English version)
Offenkundig hat man im Hause Bloomsbury entschieden, die bekannte 33 1/3-Serie um regionale Ausgaben zu erweitern; unter dem Oberbegriff "33 1/3 Global" sind bis jetzt Bücher über Werke aus Brasilien, Japan, Ozeanien, Europa und Süd-Asien erschienen. Zu den ersten Veröffentlichungen des Europa-Zweiges gehört das Buch über das Album Kollaps von 1981 der Einstürzenden Neubauten.
Kollaps war nicht das erste Klangsignal der Einstürzenden Neubauten. Vorher, um 1980/81, gab es bereits eine Reihe von Cassettenveröffentlichungen (Stahlmusik; Live in Kunstkopfstereo; Chaos-Sehnsucht/Energie) in verschiedenen Besetzungen. Die erschienen auf dem Eisengrau-Label, das so benannt war nach einem Kreuzberger Klamottenladen, betrieben zunächst von den späteren Malaria!-Mitgliedern Bettina Köster und Gudrun Gut, später dann von Blixa Bargeld übernommen; auch Frieder Butzmann, die Tödliche Doris und einige andere starteten dort. Auch Beate Bartel, Alexander Hacke und N.U. Unruh liefen dort herum, man sieht schon da, wie sich die Szene zusammenfand. Es war kein großes Kunststück, schon rein räumlich konnte man sich kaum verfehlen.
Die West-Berliner Szene jener Zeit erinnert stark an das New York der 1970er Jahre: Auch dort fand man leere Fabriketagen und andere, oft bereits in Zerfall übergehende Gebäude, die man kapern oder für wenig Geld mieten konnte. Diese Umgebung, diese Arbeitsatmosphäre führte fast zwangsläufig zu künstlerischen Darstellungsformen, die anderswo kaum so hätten entstehen können. Die Stahlmusik wurde vermutlich im damaligen "Proberaum" der Band im Inneren einer Autobahnbrücke aufgenommen. Man erinnert sich an einen TV-Bericht, der das zeigte -- der Hohlraum war ungefähr anderthalb Meter hoch und fünfzig Meter lang, die Stahlträger wurden zur Percussion; entsprechend war die Akustik -- der Titel war Programm. (Kann aber auch sein, dass das schon damals nur Futter für die Medien war, who knows.) Die Auflagen der resultierenden Tapes dürften jeweils um die 20 Stück gewesen sein. Es gab damals auch andere Bands, die diesen Weg gegangen sind; ich kannte ihn vor allem von Ost-Berliner / Prenzlberger Untergrundbands wie etwa dem Freien Orchester, deren Westkontakt ich eine Zeitlang war.
1981 erschien dann Kollaps, das erste "offizielle" Album der Neubauten, veröffentlicht auf Alfred Hilsbergs frisch gegründetem Zickzack-Label. Auch dieser Platte haftete das Gerücht an, sie sei in jener Autobahnbrücke entstanden, aber das ist nicht richtig. Die LP wurde weitgehend im Hamburger Hafenklang-Studio aufgenommen. Der Tonmann ließ die Band machen, und da sie tagelang auf Speed aufnahmen, resultierte das Ganze in Einspielungen, die, sagen wir mal, unter normalen Studiobedingungen nicht entstanden wären. Die ungeheure Radikalität dieser Platte beeindruckt noch heute. Gleichwohl ist sie ein Kind ihrer Zeit; dass sie Staub angesetzt hat, ist unüberhörbar.
Die Produktion und Rahmenbedingungen ihrer Entstehung kann man jetzt in einem Buch aus der Reihe "33 1/3 Europe" nachlesen. Titel für Titel arbeiten sich die Autoren durch das Werk, wobei sie nicht nur Fakten darlegen, sondern das Album auch in den Kontext der damaligen Jahre stellen und darüber nachdenken, was es uns heute noch zu sagen hat. Und das ist nicht wenig. Vor allem wird klar, dass die Rolle West-Berlins, Kreuzbergs, kaum hoch genug eingeschätzt werden kann. In München oder Frankfurt wäre eine Gruppe wie die Einstürzenden Neubauten nicht entstanden, auch nicht in Düsseldorf. -- Typisch wiederum für Hamburg, dass der Großregisseur Peter Zadek die Band für seine "Andi"-Inszenierung ins Deutsche Schauspielhaus holte, was letztlich dazu führte, dass die Neubauten mit ihrer Musik nicht nur erstmals ein paar Mäuse verdienten, sondern die Leiter zum Kunstprojekt erklimmen konnten. Aber das ist eine andere Geschichte und soll ein andermal erzählt werden.
Kleine Kritik am Rande: Anscheinend ist man beim Verlag dem Irrtum aufgesessen, eine serifenlose Schrifttype wirke moderner als eine klassische Buchschrift. Tatsächlich macht sie das Lesen zur Tortur und nervt sehr schnell ganz ungeheuerlich.
Melle Jan Kromhout & Jan Nieuwenhuis:
Kollaps
Reihe 33 1/3 Europe, Bloomsbury Academic 2024
120 Seiten
ISBN 978-1-5013-8750-0
Kollaps
Reihe 33 1/3 Europe, Bloomsbury Academic 2024
120 Seiten
ISBN 978-1-5013-8750-0
Apparently, Bloomsbury has decided to expand its well-known 33 1/3 series with regional editions; under the umbrella term "33 1/3 Global," books have so far been published on works from Brazil, Japan, Oceania, Europe, and South Asia. Among the first publications of the European branch is the book about Einstürzende Neubauten's 1981 album Kollaps.
Kollaps was not Einstürzende Neubauten's first sonic statement. Before that, around 1980/81, there were already a number of cassette releases (Stahlmusik; Live in Kunstkopfstereo; Chaos-Sehnsucht/Energie) with various lineups. These were released on the Eisengrau label, named after a clothing store in Kreuzberg, initially run by future Malaria! members Bettina Köster and Gudrun Gut, and later taken over by Blixa Bargeld; Frieder Butzmann, Die Tödliche Doris, and several others also got their start there. Beate Bartel, Alexander Hacke, and N.U. Unruh also hung out there, which shows how the scene came together. It wasn't difficult to meet, given the close proximity.
The West Berlin scene of that time strongly resembles New York in the 1970s: there, too, one could find empty factory floors and other buildings, often already in a state of decay, that could be taken over or rented cheaply. This environment, this working atmosphere, almost inevitably led to artistic forms of expression that could hardly have arisen elsewhere. The Stahlmusik tape was probably recorded in the band's then-rehearsal space inside an autobahn bridge. One remembers a TV report that showed this – the hollow space was about one and a half meters high and fifty meters long, the steel girders were used as percussion instruments; the acoustics were accordingly – the title said it all. (But it's also possible that this was just fodder for the media back then, who knows.) The print runs of the resulting tapes were probably around 20 copies each. There were other bands at the time who went this route; I knew it primarily from East Berlin/Prenzlauer Berg underground bands like Das Freie Orchester, whose contact person to West-Germany I was for a while.
In 1981, Kollaps was released, the first "official" album by Einstürzende Neubauten, released on Alfred Hilsberg's newly founded Zickzack label. This record also had the rumor attached to it that it was created inside that highway bridge, but that's not true. The LP was largely recorded in the Hafenklang studio in Hamburg. The sound engineer let the band do their thing, and since they recorded for days on speed, the whole thing resulted in recordings that, let's say, wouldn't have been created under normal studio conditions. The immense radicalism of this record is still impressive today. Nevertheless, the album is a product of its time; it's unmistakable that it has gathered dust over the years.
Kollaps was not Einstürzende Neubauten's first sonic statement. Before that, around 1980/81, there were already a number of cassette releases (Stahlmusik; Live in Kunstkopfstereo; Chaos-Sehnsucht/Energie) with various lineups. These were released on the Eisengrau label, named after a clothing store in Kreuzberg, initially run by future Malaria! members Bettina Köster and Gudrun Gut, and later taken over by Blixa Bargeld; Frieder Butzmann, Die Tödliche Doris, and several others also got their start there. Beate Bartel, Alexander Hacke, and N.U. Unruh also hung out there, which shows how the scene came together. It wasn't difficult to meet, given the close proximity.
The West Berlin scene of that time strongly resembles New York in the 1970s: there, too, one could find empty factory floors and other buildings, often already in a state of decay, that could be taken over or rented cheaply. This environment, this working atmosphere, almost inevitably led to artistic forms of expression that could hardly have arisen elsewhere. The Stahlmusik tape was probably recorded in the band's then-rehearsal space inside an autobahn bridge. One remembers a TV report that showed this – the hollow space was about one and a half meters high and fifty meters long, the steel girders were used as percussion instruments; the acoustics were accordingly – the title said it all. (But it's also possible that this was just fodder for the media back then, who knows.) The print runs of the resulting tapes were probably around 20 copies each. There were other bands at the time who went this route; I knew it primarily from East Berlin/Prenzlauer Berg underground bands like Das Freie Orchester, whose contact person to West-Germany I was for a while.
In 1981, Kollaps was released, the first "official" album by Einstürzende Neubauten, released on Alfred Hilsberg's newly founded Zickzack label. This record also had the rumor attached to it that it was created inside that highway bridge, but that's not true. The LP was largely recorded in the Hafenklang studio in Hamburg. The sound engineer let the band do their thing, and since they recorded for days on speed, the whole thing resulted in recordings that, let's say, wouldn't have been created under normal studio conditions. The immense radicalism of this record is still impressive today. Nevertheless, the album is a product of its time; it's unmistakable that it has gathered dust over the years.
The production and circumstances of its creation can now be read about in a book from the "33 1/3 Europe" series. The authors work their way through the album track by track, not only presenting facts but also placing the album in the context of those years and reflecting on what it still has to say to us today. And that's quite a lot. Above all, it becomes clear that the role of West Berlin, of Kreuzberg, can hardly be overestimated. A group like Einstürzende Neubauten would not have emerged in Munich or Frankfurt, nor in Düsseldorf. -- Typically for Hamburg, however, the renowned director Peter Zadek hired the band for the Deutsche Schauspielhaus to do the live music for his "Andi" production, which ultimately led to the Neubauten not only earning some money with their music for the first time, but also climbing the ladder to becoming an art project. But that's another story and will be told another time.
A small criticism on the side: Apparently, the publisher fell for the misconception that a sans-serif font looks more modern than a classic book font. But in fact, it makes reading a torture and quickly becomes incredibly annoying.
Melle Jan Kromhout & Jan Nieuwenhuis:
Kollaps
33 1/3 Europe series, Bloomsbury Academic 2024
120 pages
ISBN 978-1-5013-8750-0
A small criticism on the side: Apparently, the publisher fell for the misconception that a sans-serif font looks more modern than a classic book font. But in fact, it makes reading a torture and quickly becomes incredibly annoying.
Melle Jan Kromhout & Jan Nieuwenhuis:
Kollaps
33 1/3 Europe series, Bloomsbury Academic 2024
120 pages
ISBN 978-1-5013-8750-0


No comments:
Post a Comment